digitaal leren en ontwikkelenlearning & developmentrelatie tussen mens en technologiewetenschappelijk onderzoek

Recent wetenschappelijk onderzoek: offline leren is effectiever dan online leren.

Wist je dat nu ook wetenschappelijk is aangetoond dat klassikaal leren – face to face – voor betere resultaten zorgt dan online leren? Twee wetenschappers van de Rutgers University publiceerden in oktober 2018 over hun onderzoek in The Journal of General Psychology.

Voor het onderzoek is een reeks colleges gegeven aan twee groepen van twintig studenten. Elke groep kreeg om de beurt een klassiek, offline college in een zaal met een echte docent waarmee ze in discussie konden gaan. En er werd een online college aangeboden waarbij de studenten in gesprek konden met de docent via de chat. Na elk college werden vragen gesteld over de lesstof. En na de hele reeks colleges werden er vragen gesteld over het hele vak. En wat bleek? De vragen over de online colleges werden minder goed beantwoord. De vragen over het klassieke, offline college werden voor 82 % goed beantwoord. En de vragen over het online college werden voor 74% juist beantwoord.

De onderzoeksresultaten waren geen verrassing voor de onderzoekers. Het is in lijn met wat zij hadden verwacht op basis van ander wetenschappelijk onderzoek. Zo hebben zij eerder bijvoorbeeld al aangetoond dat baby’s een tweede taal wel oppikten wanneer er face-to-face met hen werd gesproken maar niet via een filmpje. Directe interactie lijkt dus erg belangrijk voor kennisverwerving. Dit lijkt mij ook belangrijk om rekening mee te houden bij leren en ontwikkelen in organisaties.

De onderzoeksresultaten zijn ook in lijn met mijn bevindingen. Eerder – in juni en juli 2017 – schreef ik al een paar blogs waarin ik ook mijn twijfels ten aanzien van digitaal leren aantik. Ik denk dat een bewuste keuze voor offline leren in bepaalde situaties – ik doel in mijn blogs vooral op het aanleren van soft skills – erg belangrijk is. Belangrijk, zei ik… misschien is het wel noodzakelijk! Wordt offline leren de innovatie van morgen? Ook interessant voor jou? Je kunt mijn blogs hier teruglezen:

Wat is de invloed van de (anti-) digitalisering op leren en ontwikkelen? (deel 1)

Wat is de invloed van de (anti-) digitalisering op leren en ontwikkelen? (deel 2)

Wil je meer weten over het onderzoek? Er is over gepubliceerd in The Journal of General Psychology. En je kunt het nalezen in deze online publicatie van 15 oktober 2018:

Classroom instruction results in better exam performance than online instruction in a hybrid course.

 

Ik hoop dat ik je met deze blog heb geïnspireerd om eens kritisch te kijken naar de inzet van technologie en het niet zo maar te omarmen omdat het een trend is. Wat wil je in jouw organisatie bereiken? En is digitaal leren en ontwikkelen echt de juiste weg om daar te komen?

Vriendelijke groet,

 

 

Martine Bakkeren

 

 

 

Keertje sparren?

“Ook een positieve verandering vanuit de medewerkers in gang zetten? PLU is graag je partner! Zet die eerste stap en vul het formulier in om ons gesprek te beginnen. Ik kijk er naar uit om van je te horen!”

Martine Bakkeren Learning & Development Partner
Begin gesprek