analyse leerbehoeften

Een training of e-learning voor de medewerkers? Zet eerst even OMA in de wachtkamer!

De meeste mensen kennen OMA wel. Nee, ik bedoel hier niet die lieve, oude vrouw die van die lekkere soep voor je kookt. Ik doel hier op Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA komt ook dikwijls terug in verkooptrainingen: zet eerst OMA in de wachtkamer, vorm een goed beeld van de behoeften van de klant en kom pas daarna met een advies.

Oké, terug naar jou. De resultaten zijn niet zoals gewenst en medewerkers zijn maar minimaal betrokken bij hun werk. Een training of e-learning lijkt de juiste oplossing. Of toch niet?

Een belangrijke, maar dikwijls overgeslagen, stap is om eerst goed te (laten) analyseren of het trainen van de medewerkers wel de juiste oplossing is. En kijk ook eens kritisch naar de oordelen en meningen over het functioneren van de medewerkers. Waar zijn ze op gebaseerd? Zijn ze juist? Ga ook in gesprek met de medewerkers zelf. Wat hebben zij nodig om hun werk beter te kunnen doen?

Het hoeft helemaal niet maar het zou heel goed kunnen dat je er zo achter komt dat er iets heel anders speelt dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo kan het er op lijken dat medewerkers een gebrek aan vaardigheden hebben, maar de werkelijke oorzaak is misschien een falend management of systeem. Dan kan een training of e-learning op het gebied van verkoop of communicatie nog zo goed zijn, het gaat de resultaten in de praktijk niet verbeteren. En een aanbieder gaat jou dat doorgaans echt niet vertellen.

Zorg er dus ook hier voor dat je de OMA’s eerst even in de wachtkamer zet. Zo zou je wel eens tijd en geld kunnen besparen!

Wil je eens vrijblijvend sparren over het scherp krijgen van de leerbehoeften in jouw bedrijf? Dan nodig ik je graag uit het initiatief te nemen om ons gesprek te beginnen. Neem gerust contact met mij op!

Vriendelijke groet,

 

 

Martine Bakkeren

 

 

 

Verder sparren?

“Zet de eerste stap en vul het formulier in om ons gesprek te beginnen. Ik kijk er naar uit om van u te horen!”

Martine Bakkeren Learning & Development Partner en Founder PLU
Contact Martine