Werken aan impactvolle leeroplossingen met het ADDIE-model.
Bij het ontwerpen van leeroplossingen maak ik gebruik van de beproefde ADDIE methodiek. ADDIE staat voor: Analyse, Design, Development, Implementation, Evaluation.
Met ADDIE zorg ik voor maatwerk dat aansluit bij de praktijk én bij de doelen van de organisatie.

🧭 Fase 1: Analyse – de vraag achter de vraag
Ik start elk traject met een grondige analyse van de organisatiecontext, doelgroep en gewenste resultaten. Wat hebben jullie medewerkers nodig om de klanten of gasten optimaal van dienst te zijn?
Ik ga in gesprek, observeer en haal op wat leeft. Zodat we niet trainen om het trainen, of leren om het leren, maar bouwen aan wat werkelijk nodig is.
🎯 Fase 2: Design – het didactisch ontwerp
De verworven inzichten uit de eerste fase vertaal ik naar een krachtig didactisch ontwerp. Hierbij maak ik keuzes in leervormen, werkvormen, leerdoelen en de gewenste transfer naar de werkplek.
Denk aan: leertrajecten op maat en praktijkgerichte trainingen en workshops.
Altijd volledig afgestemd op de leerbehoeftes van de medewerkers én de praktijk waarin zij leren en experimenteren.
🛠️ Fase 3: Development – concreet maken
In deze fase lever ik een bijdrage aan de ontwikkeling van de leeroplossing: van het ontwikkelen van praktijkopdrachten tot het schrijven van readers en het ontwikkelen van materialen voor begeleiders (zoals teamleiders) zodat zij de deelnemers effectief kunnen coachen en ondersteunen.
🚀 Fase 4: Implementation – leren in actie
Indien gewenst lever ik ook een bijdrage aan de implementatie van de leeroplossing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het faciliteren van workshops voor deelnemers of het geven van instructies aan begeleiders.
📊 Fase 5: Evaluation – meten, leren en bijsturen/experimenteren
Na afloop meten we het effect. Wat gaat goed? En wat kan in het vervolg beter? We kijken naar leerresultaten én impact op gedrag of prestaties.
Zo zorg ik voor een lerende aanpak – ook in het leertraject zelf.

Waarom deze aanpak werkt voor organisaties?
✔ Structuur én flexibiliteit: het ADDIE-model biedt een duidelijke fasering van het project en tegelijkertijd is er ruimte voor maatwerk.
✔ Strategische onderbouwing: keuzes in zowel het ontwerp als de uitvoering zijn niet gebaseerd op aannames, maar op analyse.
✔ Betere resultaten: doordat leren gekoppeld is aan werkdoelen, draagt het bij aan optimale dienstverlening en medewerkerstevredenheid.
Wil je ook een leeroplossing die écht werkt? Ik denk graag met je mee. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over jullie situatie.
Jullie situatie bespreken?
“Wil je weten of en hoe PLU jullie kan helpen met leren en presteren? Zet die eerste stap en begin ons gesprek. Ik hoor graag van je.”
